Sunday, August 29, 2010

MABIT Jama'ie ISMA & KRIM Perak di Gerik

Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Perak sekali lagi menganjurkan program 'Malam Bina Iman & Taqwa', dihadiri oleh para AJK KRIM dan PEMBINA Perak. Program bermula dengan iftar jama'ie di masjid Kampung Kenayat, Gerik. Seramai lebih kurang 70 orang ahli terdiri dari para ustaz, para cikgu, aktivis dakwah & pelajar-pelajar telah hadir mengimarahkan masjid untuk menghidupkan malam dengan mengingati Allah.

Setelah solat tarawikh, para hadirin bertaaruf dalam sebuah bulatan besar. Anak-anak para ustaz yang masih kecil turut memperkenalkan diri masing-masing. Ukhuwwah islamiyyah yang menzahirkan kegembiraan jelas tergambar pada muka-muka para peserta program.


Peserta program yang lewat termasuk penulis telah dikenakan denda menghabiskan 1 juz bacaan Al-Qur'an. Jenuh juga menghabiskannya pada malam itu. Sesi tadarus Al-Qur'an berlangsung dengan jayanya, dengan pembahagian 12 kumpulan tadarus. Semua telah ditetapkan untuk menghabiskan bacaan surah Al-Kahfi secara bertadarus.

Qiamlullail bermula pada jam 4.00 pagi, para peserta melakukan solat sunat Taubat, Tahajud & Hajat diimami oleh Ustaz Zamri hashim selaku biro dakwah ISMA Perak & peserta lain dari Akademi Ikatan Muslimin, ipoh.

Setelah solat subuh, para peserta dihidangkan dengan tazkirah & taujihat berkenaan malam nisfu Syaaban & Sirah Rasulullah s.a.w di sepanjang Ramadhan. Ustaz Shahruzzaman Bistamam selaku pentaujih begitu bersemangat menyampaikan tazkirah. Al-Ustaz juga menekankan kepentingan & kedudukan Al-Aqsa di mata para muslimin, yang kini dikuasai Yahudi laknatullah di Palestin. "Menjadi satu kesalahan yang amat besar jika para muslimin tidak merasai kebersamaan & kesatuan dengan Masjid Al-Aqsa", ujar Al-Ustaz.

Mabit jama'ie menemui penghujungnya setelah selesai tazkirah subuh oleh Ustaz Shahruzzaman. Para peserta program masing-masing bersalaman & mengucapkan selamat tinggal. Sesi bergambar tidak rasmi berjalan dengan senyuman & penuh kegembiraan. Moga Allah terus berkenan mencurahkan rahmat kasih sayangnya dengan memperkukuh tali persaudaraan para ikhwah. Amin.

No comments:

Post a Comment