Sunday, August 1, 2010

Rehlah Ukhuwwah Bersama ISMA

Detik penghujung bulan Ogos telah diserikan dengan program ‘rehlah ukhuwwah’ anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina). Seramai 40 orang ahli daripada Universiti Teknologi Petronas (UTP), Akademi Ikatan Muslimin (AIM), Sri Manjong, Ipoh & Batu Gajah telah bersama-sama menjayakan program.


Peserta yang penat selepas bermain 'Baling Selipar' (Bekalan air sentiasa ada. terima kasih pakcik Amin, hehe)

Program yang menggandingkan kekuatan veteren dakwah dan juga para pemuda ini dijalankan di Teluk Senangin, Pelbagai aktiviti telah dijalankan antaranya adalah ‘Games Ukhuwwah’, bola sepak pantai, ‘Games Air’, ‘Permainan Selipar’ dan beberapa aktiviti lain.


Encik Ishak & Encik Mat sibuk membakar ayam, veteren yang hamasahnya tak pernah padam (Hatti-hati tuu, hangit nanti)

Program turut diserikan dengan kehadiran anak-anak veteren. Setelah penat beraktiviti, para peserta bersama-sama makan tengahari & berkenal-kenalan pada masa yang sama.


(Ustaz Shahruzzaman, terkenal dengan senyumannya =)

Sebuah sesi taaruf bersama para veteren berjalan baik. Ketua biro Dakwah ISMA merangkap presiden Aman Palestin Perak, Ustaz Shahruzzaman Bistamam menyampaikan taujihat setelah selesai solat zohor. Pengisian berkisar tentang bekalan yang perlu ada pada diri Da’ie, berdasarkan tafsir surah Al-Mudathir ayat 1 hingga 6

Wahai Orang-orang yang berselimut,

Bangunlah, lalu berilah peringatan!

Dan tuhanmu Agungkanlah,

Dan pakaianmu bersihkanlah,

Dan tinggalkanlah segala perbuatan yang keji,

Dan janganlah engkau (Muhammad) memberi (dengan maksud) memperolehi (balasan) yang lebih banyak

Haa, sepak bola ke sepak kaki tu??

Misi membuat 'Piramid' (Tak jadi, disebabkan semua ikhwah berat-berat, hehe)

Program berakhir dengan sesi bersalaman, yang berjalan dengan penuh mahabbah. Para beserta bersalaman & berpelukan, bersama kenangan manis dan bekalan dakwah yang bermanfaat, dibawa pulang ke tempat masing-masing,


Seronok bersama ukhuwwah islamiyyah =)

No comments:

Post a Comment